Zmiana dostawy na Decathlon.pl ??⏰?
Wszyscy w Decathlon Polska realizujemy tą samą misję. Aby sport był dostępny dla wszystkich Polaków. Jednak aby tak odważną misję realizować z sukcesem niezbędne jest dbanie o finansową część biznesu. Dlatego zdecydowaliśmy się wprowadzić zmianę, która pozytywnie wpłynie na model biznesowy Decathlon, co umożliwi nam realizowanie odważnych projektów zgodnych z nasza misją.
Od wielu miesięcy przygotowywaliśmy się do wprowadzenia płatnej dostawy na Decathlon.pl, jeżeli koszyk zakupów nie osiągnie zakładanej wartości. Zmiana ta zostanie oficjalnie wdrożona w dniu 18.03.2019.
Przygotowując się do tej zmiany, wykonaliśmy wiele analiz, przebadaliśmy konkurencję w Polsce i na świecie oraz przeprowadziliśmy wewnętrzne badania. Chciałbym Wam o tym trochę opowiedzieć, ponieważ to jakich informacji udzielili nam nasi użytkownicy było zaskakujące.
Na początek chciałbym Wam przybliżyć kilka liczb. W roku 2018 obrót Decathlon.pl był lepszy o 18,33% w stosunku do roku poprzedniego. Natomiast koszt z jakim wiązało się utrzymanie darmowej dostawy dla klientów jest zbliżony do rocznego obrotu małego sklepu w Decathlon.
Darmowa dostawa na dzień dzisiejszy bardzo dużo nas kosztuje, do prawie połowy zamówień realizowanych na Decathlon.pl musimy dopłacać aby mogły być zrealizowane. Rynek rozwija się bardzo dynamicznie, rosną koszty ludzkie, operacyjne, koszty transportu. Koszty te powodują, że nie rozwijamy się tak dynamicznie jak moglibyśmy, przekłada się to również na projekty, które realizujemy. Lepsze wyniki finansowe, umożliwiają nam realizowanie jeszcze lepszych i bardziej odważnych projektów dla naszych użytkowników. Dzięki temu będziemy w stanie realizować naszą misję jeszcze lepiej.
Przeprowadziliśmy wewnętrzne badania, przeanalizowaliśmy konkurencję (Martes Sport, Sizeer, GoSport, Zalando, ZARA, H&M, E-Obuwie, MediaExpert, Euro, Rossmann, Answear, Allegro, Intersport, 4f), sięgnęliśmy do raportów branżowych przygotowanych przez wiodące firmy doradcze. Oto kilka ważnych danych, które pomogły nam podjąć decyzję o finalnym kształcie dostawy na Decathlon.pl
Średnio w Polsce darmowa dostawa jest dostępna w momencie gdy koszyk osiągnie wartość 100 zł. |
Średni koszt kuriera jeżeli koszyk nie został osiągnięty wynosi 9,16 zł, a paczkomatu 8,66 zł.
|
W Polsce do całkowicie darmowej dostawy przyzwyczaiło nas między innymi Zalando.pl, które prowadząc bardzo agresywną strategię zdobywania nowych rynków właśnie takimi metodami zdobywa klientów. W ostatnich miesiącach Zalando pierwszy raz w historii wycofało się z całkowicie darmowej we Włoszech, tłumacząc to małą ilością produktów zamawianych przez włochów, mówi się już że kolejne kraje mają wprowadzać dostawę płatną w momencie gdy nie zostanie osiągnięty koszyk o zakładanej wartości.
Na koniec wykonaliśmy najważniejszy krok, porozmawialiśmy z naszymi użytkownikami. Pytając ich o bezpłatną dostawę, czy są jej świadomi, jak jest ona dla nich ważna.
Po przeanalizowaniu wszystkich danych opracowaliśmy scenariusze biznesowe, jak powinna wyglądać płatna dostawa w Decathlon.pl. Wybraliśmy scenariusz, który jest dla nas najbardziej optymalny.
Dostawa na Decathlon.pl od 18.03.2019
Gdy koszyk jest poniżej kwoty 74,99 zł
Gdy koszyk jest powyżej kwoty 74,99 zł
-Najważniejsze, czym chcemy animować ruch w sklepach stacjonarnych to darmowy odbiór w sklepie – Click&Collect
-Nowością stanie się, że zamówienia realizowane za pomocą Projektu+ w sklepie będą miały darmową dostawę bez względu na wartość koszyka
-Zwroty w paczkomatach pozostają darmowe, natomiast zwrot kurierem to koszt po stronie klienta
Korzyści
-Wdrażany model jest perspektywiczny, będzie się sprawdzał przez najbliższe kilka lat
-Dodatkowo chcemy być szczerzy wobec naszych klientów i otwarcie mówić, że płatna dostawa w momencie gdy zamówienie jest poniżej 74,99 zł jest tylko po to aby pokryć koszty dostarczenia tego zamówienia do klienta.
-Utrzymując darmową dostawę w sklepie, zwiększamy ruch klientów do sklepów
-Zwiększamy efektywność pracy podczas procesu pakowania paczek
-Zwiększamy średnią wartość koszyka zakupowego
Jakie kolejne kroki?
-Data wdrożenia płatnej dostawy to 18.03.2019
-Wdrożyliśmy mechanizmy na Decathlon.pl wspierające klientów w osiągnięciu koszyka gwarantującego darmową dostawę
-Przygotowaliśmy strategię komunikacji i zaczynamy ją realizować
-Przygotowaliśmy strategię na wypadek kryzysu wizerunkowego
-Przygotowaliśmy treści, grafiki, materiały związane z płatną dostawą na Decathlon.pl
-Zaktualizowaliśmy FAQ, Regulamin i QA dla Klientów, który niebawem Wam przekażemy (więcej w osobnej komunikacji od Beaty Szymańskiej)
-Zaktualizowana została komunikacja Omnichannel & Digital, którą możecie już zamawiać (więcej w osobnej komunikacji od Klaudii Śmierzewskiej)
-Została zaprojektowana i przetestowana nowa strefa Click&Collect, która będzie systematycznie wdrażana w każdym sklepie
Ta zmiana umożliwi nam realizowanie odważnych projektów zgodnych z nasza misją.